Monipuolinen teholoma Wienissä

Wien tunnelmaa illalla

Näin kesälomien lähestyessä on hyvä hetki muistella alkuvuoden matkoja 😅 Olimme hiihtolomalla Wienissä muutaman päivän teholomalla. En ollut aikaisemmin ollut kaupungissa eikä minulla ollut oikein mitään odotuksia. Wienistä ei tule heti mieleen tiettyjä must-see juttuja kuten monista muista Euroopan kaupungeista. Nelihenkinen seuruumme koostui teinistä eläkeläisiin ja uskallan väittää, että kaikille löytyi mielenkiintoisia juttuja, vaikka nuorin kokikin, että reissulla oli muutama museokäynti liikaa.

Wien on todella kaunis kaupunki, joka huokuu historiaa. Kävelimme ja kiertelimme kaupunkia laajasti ja jokaisen käännöksen takaa löytyi mitä upeampia taloja ja alueita. Päivä päivältä ihastuin kaupunkiin enemmän, kun pääsin sen tunnelmaan sisälle.

Mitä tulee ruokaan, niin paikallinen ruoka on melko raskasta, mutta kyllähän hyvä wienerschnitzel maistuu. Heti ensimmäisenä päivänä opimme, että annokset ovat isoja ja osa ravintola-annoksista olisi riittänyt hyvin kahdelle. Wienin ravintolatarjonta vaikutti muutenkin hyvältä ja monipuoliselta. Me etsimme pitkälti netistä ravintolasuosituksia tai kävelimme matkan varrella olevaan ravintolaan sisään, kun kaikilla oli kova nälkä. Tällä kertaa kävi kyllä hyvä tuuri ja kaikki ravintolat missä söimme olivat hyviä. Ja Wienissä ei tietenkään voi unohtaa upeaa kahvilakulttuuria ja herkkuja. Reissulla tuli syötyä PALJON, mutta onneksi myös kävelimme PALJON, joten siitä tuli hyvä tasapaino 😊

Mikäli kaipaat vinkkejä Wienin lomalle, niin tässä muutamia nostoja mitä meidän lomaan kuului:

Kulttuuria / tekemistä / kohteita:

Mozarthouse Vienna – Mozartin kotimuseo löytyy vanhasta kaupungista. Uskaltaisin sanoa, että museo on enemmän aikuisten kuin lasten makuun, mutta uskon, että tästä jäi kaikille tärkeimpiä asioita Mozartista mieleen. Museota voi kiertää omaan tahtiin ja kuunnella audiolaitteella opastusta.

Sigmund Freud museo – Tätä kotimuseota voin suositella kaikille, jotka ovat erityisen kiinnostuneita Freudista. Museossa riittää luettavaa eli tietoa saa. Mutta tästä oli vaikea saada reissun nuorinta innostumaan.

Time Travel Magic Vienna history tour – Kotimuseoiden jälkeen päätimme mennä hieman rennompaan ja tyyliltään hyvin erilaiseen museoon. Jos olet nuorten kanssa reissussa, niin tätä museota voin lämpimästi suositella. Museo koostuu useammasta osiosta, jotka ovat laadultaan vaihtelevia, mutta etenkin digitaaliset osuudet (VR lasit ja 5D elokuva) ovat hyvin tehtyjä ja museosta saa kivan kokonaiskuvan historiasta. Kannattaa ehdottomasti ottaa koko paketti eli myös Sisi-osuus, joka oli mielestäni ehkä jopa kokonaisuuden paras osio.

Schönbrunnin linna – Valitsimme tällä kertaa Schönbrunnin vaikka Belvederen palatsi on ilmeisesti myös todella hieno. Otimme laajimman kierroksen ja kiersimme yli 40 huonetta linnassa. Vaikuttavaa jälleen kerran. Myös tässä museossa sai kierrellä audio-opastuksen kanssa omaan tahtiin. Suosittelen käyntiä täällä. Voin vain kuvitella miten kaunis puutarha on kesällä verrattuna helmikuuhun.

Stephansdom kirkko – Tämä kirkko löytyy vanhasta kaupungista. Kirkko on suosittu vierailukohde ja tämäkin on upea nähdä.

Kävely – Kuten mainitsin, niin me kävelimme paljon, mutta käytimme myös metroa ja ratikoita. Julkisilla pääsi näppärästi paikasta toiseen. Teimme mm. pitkän kävelyn, jonka varrella oli upeita vanhoja rakennuksia, museoita ja puistoalueita. Lähdimme liikkeelle Rathausparkin alueelta (kts. seuraavassa kohdassa luistinratasuositus talvelle). Puiston ympärillä on Rathaus, Parlament, Universität Wien ja Burgtheater. Tästä jatkoimme kävellen Volksgarten puiston läpi, jonka laidalla on Hofburg (keisariperheen talviasunto). Ja tästä vielä eteenpäin Burgring-kadun yli Maria Theresien Platz(ille), jonka reunoilla on Kunsthistorisches Museum ja Naturhistorisches Museum. Tästä pääsee edelleen jatkamaan Museumsquartier alueelle, jossa on useita taidemuseoita.

Wiener Eistraum – Kun olimme kävelyllä, niin menimme myös Rathausparkin läpi mihin oli rakennettu valtava luistelualue talvisesongiksi. Tällä kertaa emme vuokranneet luistimia, mutta melkein olisi kannattanut. Sen verran hauskan näköistä menoa luisteleminen tuolla oli.

Huvipuisto Prater – Huvipuiston laitteita oli näin talvellakin auki. Nyt kävimme vain kääntymässä huvipuistossa, koska kävimme siellä Rollercoaster-ravintolassa syömässä. Kesällä kävisin ehdottomasti katsastamassa alueen tarkemmin. Ja talvellakin olisi päässyt Riesenrad maailmanpyörään, mutta sen jätimme tällä kertaa väliin.

Wiener Riesenrad -maailmanpyörä

Syöminen:

Wieninleike Wienissä

Gasthaus Pfudl: Ensimmäisenä päivänä mentiin heti lounaalle Gasthausiin maistelemaan paikallisia ruokia. Ei ollut kevyt ateria, mutta hyvää oli ja pidin ravintolan leppoisasta tunnelmasta.

Rollercoaster ravintola Wien

Rollercoaster-ravintola: Tämä ravintola löytyy tosiaan Prater huvipuistoalueelta ja oli kyllä ihan omanlainen ravintolakokemus. Juomia sekoittelevat robotit ja ruoat & juomat liukuvat omaan pöytään. Ilman seurueen nuorinta jäsentä tuskin olisimme tänne menneet. Mutta oli omanlaisensa hauska kokemus kaikenikäisille ja ruokakin oli mielestäni ihan ok.

Sachertorttu Wien

Café Bel Étage Sacher: Koska Wien, niin täytyyhän sitä testata ihan oikeaa Sacher-torttua. Café Bel Étage Sacher sijaitsee Sacher Hotellin lähellä / yhteydessä. Jos olet kahvilan puolella niin koita saada pöytä yläkerrasta, joka oli mielestäni rauhallisempi ja tunnelmallisempi kuin alakerta.

Herkkuja Wienissä

Café Diglas: Mozarthausin läheisyydestä löydät tämän viehättävän kahvilan, jossa oli tunnelma kohdillaan ja jälleen kerran isot kakkupalat.

Herkullinen italialainen ravintola Wienissä

Da Capo: Olen italialaisen ruoan suuri fani ja matkalla kuin matkalla päädyn yleensä italialaiseen syömään. Tämän ravintolan tunnelma oli oikein mukava. Seurueemme otti pizzaa ja minestrone-keiton ja kaikki oli maukasta.

Naschmarktin torialue Wien

Naschmarktin torialue – Alueelta löydät paljon torikojuja ja ravintoloita. Meille osui harmaa tihkusadepäivä, kun kävimme täällä, mutta siitä huolimatta istuimme ulkoterasilla lämpölamppujen alla syömässä. Me valitsimme Erzherzogtum-ravintolan, joka tarjosi hyvää perinteistä wieniläistä ruokaa, joten tälläkin aterialla nautimme Wieninleikettä ja Bratwurstia (täälläkin olisi pitänyt muistaa, että yksi annos riittää kahdelle hengelle 😅)

Korealainen ravintola Wien

Das Kimchi – Syötyämme useamman Wieninleikkeen kaipasimme jo hieman vaihtelua ja päädyimme sattumalta tähän mahtavaan Korealaiseen ravintolaan, joka oli meidän matkan varrella, kun kävimme kurkkaamassa Hundertwasserhaus -talon. Ruoka oli todella hyvää eli lämmin suositus tälle ravintolalle, mikäli olet korealaisen ruoan ystävä.

Paljon olisi ollut vielä tehtävää ja kivoja ravintoloita & kahviloita, mutta niihin sitten ehkä joku toinen kerta 😊